Klachtenregeling

De scholen streven er naar om klachten te voorkomen door het verzorgen van goed onderwijs en begeleiding in een goede sfeer en een veilig klimaat voor alle leerlingen en medewerkers.

Ouders die een klacht hebben over het onderwijs of de begeleiding van hun kind, of leerlingen die zelf een klacht hebben, kunnen die in eerste instantie bespreken met de vaste groepsleerkracht of ambulant begeleider. Het is ook mogelijk dat ouders een klacht indienen bij de directeur van de school of uiteindelijk het bestuur van SSOE.

Klachtenregeling: hoe werkt het?

Als al deze mogelijkheden niet leiden tot het oplossen van de klacht, kunnen zij gebruik maken van de klachtenregeling. SSOE heeft een klachtenregeling conform het model klachtenregeling primair en voortgezet onderwijs van het VKO, Centrum voor Katholiek Onderwijs, d.d. maart 1998. Deze regeling voldoet aan de wettelijke eisen.

Klachten worden bewaard zolang een leerling ingeschreven staat op één van onze scholen. Wanneer een leerling niet meer op één van de scholen ingeschreven staat, wordt het leerlingdossier nog drie jaar bewaard volgens de richtlijn van de Autoriteit Persoonsgegevens. In deze periode is het alsnog mogelijk een klacht in te dienen over gebeurtenissen uit de periode dat de leerling ingeschreven was op school. 

Informatie over deze klachtenregeling is verkrijgbaar via de school of het secretariaat van het bestuursbureau. Klik hier voor de Klachtenregeling van SSOE. 

Contactpersonen

Iedere school heeft één of meerdere contactpersonen die informatie kan geven over de klachtenregeling. De contactpersonen kunt u vinden in de schoolgids van de school, te vinden op de website van de school. 

Externe vertrouwenspersoon

Indien bovenstaande procedure niet leidt tot oplossing van de klacht, kan een ouder een klacht indienen bij de externe klachtencommissie. Daarbij kan eventueel de hulp van een externe vertrouwenspersoon van SSOE gevraagd worden. De vertrouwenspersoon kan bemiddelen bij het vinden van een oplossing voor het probleem of helpen bij het indienen van de klacht bij de klachtencommissie. De vertrouwenspersoon gaat uiteraard vertrouwelijk om met de informatie. 

De externe vertrouwenspersonen van SSOE zijn:

De heer Joop Homminga 
bereikbaar via 06 2556 0202
Mevrouw Marjolijn Weijmans
bereikbaar via 06 3471 3366

Externe Klachtencommissie 

SSOE is aangesloten bij een Externe Klachtencommissie:
Landelijke Klachtencommisie voor het Katholiek Onderwijs
Bereikbaar via het loket van Stichting Geschillen Commissies Bijzonder Onderwijs (GCBO)
Postbus 82324 
2508 EH  DEN HAAG 
070-3861697 (van 09.00 – 16.30 uur) 
info@gcbo.nl
www.gcbo.nl