7 november: Mini-symposium 'signaleren'

Herken jij de signalen bij leerlingen?

Een goede begeleiding van leerlingen begint bij het herkennen van signalen. Het liefst zo vroeg mogelijk. Hiermee kun je voorkomen dat er problemen bij leerlingen ontstaan of dat problemen alsmaar groter worden. 

Het mini-symposium op 7 november biedt een diversiteit aan lezingen en workshops over ‘signaleren’ en welke acties en interventies je kunt inzetten. Met dit mini-symposium kun je je expertise vergroten en je vaardigheden versterken. Bovendien kun je op de ‘signaleringsmarkt’ kennismaken met verschillende materialen met betrekking tot dit thema. Tijdens en na afloop van de middag heb je uiteraard de mogelijkheid om met collega’s en andere professionals van gedachten te wisselen.

Meld je vandaag nog aan en krijg nieuwe inzichten, tools, handreikingen en inspiratie!

Programma 

  • 16.00 uur: inloop met koffie en thee en de mogelijkheid om de ‘signaleringsmarkt’ te bezoeken
  • 16.30 uur: opening door Theo Franx, teamleider Externe Dienstverlening: Hoezo signaleren?
  • 17.00 uur: eerste ronde workshop/lezing
  • 18.00 uur: buffet verzorgd door leerlingen van MBS Eindhoven en de mogelijkheid om de ‘signaleringsmarkt’ te bezoeken
  • 18.45 uur: tweede ronde workshop/lezing
  • 19.45 uur: einde mini-symposium

Doelgroep

Het mini-symposium is interessant voor onderwijsprofessionals in het po, so, sbo, vo en vso.     

Locatie   

MBS Eindhoven
Venetiëstraat 43
5632 RM Eidhoven (gratis parkeren)

De lezingen en workshops 

Onderstaand een overzicht van de zes lezingen en workshops. Op het inschrijfformulier kun je per deelnemer 3 voorkeurskeuzes opgeven, waarvan de derde een reservekeuze is.  

1. Lezing ‘autisme bij meisjes’ 

door Dana van den Dungen

Autisme bij meisjes uit zich vaak anders dan bij jongens. Hoe signaleer je de verschillen?

Lees meer

2. Lezing ‘signaleren van problemen in de executieve functies’

door Nicole Philipsen, Maria van Doormaal en Ingrid de Kok

Kinderen met zwakke executieve functies zijn onvoldoende in staat om zichzelf te sturen in gedrag en/of emoties. Hoe kun je zwakke executieve functies signaleren en wat kun je doen?

Lees meer

3. Workshop ‘schrijven in de basisschool’

door Lisan Cremers en Agnes van Doesburg

Goed en efficiënt signaleren van schrijfproblemen vergt vaak teveel tijd. Hoe kun je leerlingen met schrijfproblemen gemakkelijk en vlot screenen?

Lees meer

4. Workshop ‘een leerling met SOLK! Help, wat nu?’

door Ruud Doorakkers en Wilma Latour

Het aantal leerlingen met Somatisch Onvoldoende Verklaarde Lichamelijke Klachten (SOLK) neemt toe. Wat zijn de signalen en hoe organiseer je een passende begeleiding?

Lees meer

5. Workshop ‘rekenen is weer leuk met Numicon’

door Inge de Rooij en Sia van Schie

Vastlopen of blokkeren met rekenen maakt kinderen onzeker. Hoe krijg je de motivatie weer terug bij deze kinderen?

Lees meer

6. Workshop ‘screening fijn-motorische vaardigheden voor onderbouwleerlingen van de basisschool’

door Marga Sillekens en Rieteke de Man

Een goede handmotoriek is een voorwaarde om soepel te leren schrijven en heeft een meerwaarde voor een ontwikkeling van het brein. Ervaar zelf welke functies en vaardigheden hierbij belangrijk zijn.

Lees meer 

Aanmelden

Klik hier om naar het inschrijfformulier te gaan voor het mini-symposium ‘signaleren’ op 7 november 2017. Aanmelden kan tot en met 30 oktober 2017. Voor dit symposium vragen wij een bijdrage van 50 euro per persoon. Na inschrijving ontvang je per e-mail een bevestiging van je aanmelding. Daarna volgt separaat de factuur per mail. Je inschrijving is definitief zodra wij de betaling hebben ontvangen.

Graag tot ziens op dinsdag 7 november!